Odnowione organy zabrzmiały na chwałę Panu Bogu
W listopadzie 2023 roku dobiegły końca prace konserwatorskie organów w kościele św. Jana Chrzciciela i św. Augustyna. Ich ostatnim etapem była intonacja, czyli wyrównanie brzmienia w zakresie poszczególnych głosów oraz nastrojenie instrumentu. Jak zapowiadaliśmy w październikowym numerze Miesięcznika Salwatorskiego, odnowiony instrument został uroczyście przedstawiony parafianom i miłośnikom muzyki, podczas koncertów wpisanych w XVIII Dni Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej, które odbywały się w dniach 18-26 listopada 2023 roku. W norbertańskiej świątyni wysłuchaliśmy dwu koncertów z bisami.
W niedzielę 19 XI o godzinie 20.00 przy wypełnionej świątyni wystąpił światowej sławy organista Jacob Benda z Minnesoty w USA w repertuarze zaprezentowanym w tym dniu również w kościele Niepokalanego Serca Maryi na Os. Rybitwy-Przewóz. W koncert wprowadził dr Filip Presseisen.
Program:
♪ Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Toccata i Fuga E-Dur BWV 566
♪ Johann Sebastian Bach (1685 –1750), Charles Gounod (1818–1893)
Ave Maria
♪ Francis Poulenc (1899–1963) aranż. Jacob Benda (1985)
Suite Française FP. 80 : Bransle de Bourgogne, Pavane,
Petite marche militaire, Complainte, Bransle de
Champagne, Sicilienne, Carillon
♪ Aaron Copland (1900–1990) aranż. Thomas Vozzella (1963)
Fanfare for the Common Man
♪ Ennio Morricone (1928–2000)
Gabriel’s Oboe
♪ Pamela Decker (1955)
The Seven Last Words and Triumph of Christ – IX. Toccata:
The Resurrection
W piątek 24 XI o godzinie 19.00 odbył się – umieszczony w harmonogramie XVIII Dni Muzyki Kościelnej – koncert organowo-skrzypcowy w wykonaniu Kingi Bocheńskiej-Szostak – skrzypce i Ryszarda Szostaka – organy.
Program koncertu:
♪ Arcangelo Corelli (1653 –1713)
Sonata in g na skrzypce i b.c. op. V nr 5
Adagio – Vivace – Adagio – Vivace – Allegro (Gigue)
♪ Dietrich Buxtehude (1637 –1707)
Praeludium in g, BuxWV 163
♪ Johann Pachelbel (1653 –1706)
Aria Quarta in g
(“Hexachordum Apollinis” – l699)
♪ Johann Sebastian Bach (1685 –1750)
Praeludium et Fuga in D BWV 532
Praeludium chorałowe: “Allein Gott in der Höh sei Ehr”
(z rękopisu lipskiego) BWV 662
II Sonata in A na organy i skrzypce BWV 1015
Dolce – Allegro – Andante – Presto
Jestem przekonana, że obydwa koncerty skierowały myśli słuchaczy ku Bogu, a ich serca napełniły pokojem i wdzięcznością za kunszt wykorzystanych przez Artystów talentów i wdzięcznością dla wszystkich, dzięki którym nasze organy zabrzmiały na nowo.
Janina Wiercioch